٪۴۰ تخفیف تابستانه شروع شد! بزرگترین حراج سال ما

به ما بپیوندید

آموزش ابتدایی بهینه سازی نرخ تبدیل در مخاطبین و بازاریابی

برای گسترش کسب و کار خود می‌توانید مخاطبان خود را افزایش دهید، یا از مخاطبان فعلی بهتر استفاده کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل به روش دوم می‌پردازد. در کسب و کارهای امروزی سهم بیشتر درآمد از طریق اینترنت کسب می‌شود.…

محمد یوسفی

2 آوریل 2020

برای گسترش کسب و کار خود می‌توانید مخاطبان خود را افزایش دهید، یا از مخاطبان فعلی بهتر استفاده کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل به روش دوم می‌پردازد.

در کسب و کارهای امروزی سهم بیشتر درآمد از طریق اینترنت کسب می‌شود. راهکارهای افزایش درآمد و جذب مخاطبین هدف (مشتریان) روز به روز تغییر می‌کنند و استراتژی‌های جدیدی وارد میدان می‌شوند. همچنین مدیران و اعضای بخش بازاریابی، سعی می‌کنند تا برای جلب توجه و در نهایت بدست آوردن مخاطبین بیشتر، ترافیک بیشتری را به وبسایت‌ها سرازیر کنند. در حالی که به کلی فراموش می‌کنند که از ترافیک موجود هم می‌توان مشتریان بیشتری به دست آورد و باید بر روی این موضوع نیز تمرکز کنند. درست همینجا مفهوم نرخ تبدیل یا Conversion Rate مطرح می‌شود.

بهینه سازی نرخ تبدیل یکی از اساسی‌ترین مفاهیم در دنیای بازاریابی دیجیتال است، که بیشتر اوقات نادیده گرفته می‌شود. فراموش نکنید که علاوه بر هدایت ترافیک بالا به وبسایت خود باید این بازدیدکنندگان را به مشتریان اصلی/دائمی خود تبدیل کنید. در ادامه این مطلب به سوالاتی از قبیل، نرخ تبدیل چیست؟ بهینه سازی نرخ تبدیل چطور انجام می‌شود؟ و انواع روش‌های بهینه سازی نرخ تبدیل پاسخ می‌دهیم، در ادامه همراه ما باشید.

نرخ تبدیل چیست؟

نرخ تبدیل در واقع به واقعیت رساندن اهداف یک وبسایت از سوی کاربران و مخاطبین گفته می‌شود. Conversion Rate که معادل فارسی آن نرخ تبدیل است به تعدادی از بازدیدکنندگان و مخاطبین سایت گفته می‌شود که به اهدافی که شما برای وبسایت خود تعیین کرده‌اید عمل می‌کنند. این اهداف می‌تواند شامل خرید، عضویت در خبرنامه و بازدید از یک پست خاص باشد. اهدافی که تعیین می‌کنید و گسترده آن ممکن است برای هر وبسایت متفاوت باشد. همچنین نوع هدفی که برای هر وبسایت تعریف می‌شود با توجه به مدل کسب و کار متفاوت است. در نهایت هر چقدر مقدار نرخ تبدیل بیشتر باشد به این معنی است که شما در جذب مخاطبین و تبدیل آن‌ها به مشتریان بالقوه موفق بوده‌اید.

تبدیل (conversion) با توجه به اهدافی که از سوی مخاطبین به انجام می‌رسد به دو نوع ماکرو و میکرو تقسیم می‌شود. همان طور که از نام این دو مدل مشخص است، ماکرو شامل اهداف بزرگتری مانند خرید، ثبت نام برای یک سرویس و … می‌شود. همچنین نرخ تبدیل میکرو شامل اهدافی در ابعاد کوچکتر است. برای مثال ثبت نام در سایت، ایجاد حساب کاربری و افزودن یک محصول به سبد خرید.

نرخ تبدیل چگونه محاسبه می‌شود؟

اجازه دهید به این پرسش با یک مثال پاسخ دهیم. فرض کنید تعداد بازدیدکنندگان وبسایت شما روزانه 100 نفر است و از این تعداد، حدود 50 نفر اهدافی که شما برای وبسایت خود تعریف کرده‌اید را عملی می‌کنند.(خرید، ثبت نام و …) در اینجا نرخ تبدیل برابر است با تعداد اهداف عملی شده (تبدیل‌ها) تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان در بازه زمانی مشخص شده. (یک‌دوم یا ۵۰٪)

ارتباط بهینه سازی نرخ تبدیل و سئو

بهینه سازی نرخ تبدیل و بهینه سازی موتورهای جستجو دو مقوله کاملا متفاوت هستند که البته هر کدام بر دیگری تاثیر گذار است. سوال اینجاست که بهینه سازی نرخ تبدیل و سئو چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ بهینه سازی نرخ تبدیل باعث می‌شود تا کاربران را مشتاق و در نهایت به مشتریان دائمی تبدیل کنید. در کنار این موضوع بهینه سازی نرخ تبدیل تاثیر مستقیمی بر بهینه سازی وبسایت شما از لحاظ سئو می‌گذارد. به طوری که برخی از متخصصین بر این باور هستند که قبل از پیاده سازی استراتژی‌های مربوط به سئو باید نسبت به بهینه سازی نرخ تبدیل اقدام کنید.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل چه مزایایی دارد؟

بسیاری از کسب و کارها تا همینجا هم از حداکثر پتانسیل خود در بهینه‌سازی سایت استفاده می‌کنند. چرا باید در کنار این حجم کاری سنگین، به بهینه‌سازی نرخ تبدیل روی بیاورند؟

  • یافتن مشتریان مناسب: بهینه سازی نرخ تبدیل باعث می‌شود که شما بتوانید مشتریانی مناسب برای کسب و کار خود پیدا کنید. CRO به این معنی نیست که حجم زیادی از بازدیدکنندگان، روزانه از وبسایت شما بازدید کنند. بلکه باید بتوانید از میان این افراد مشتریانی وفادار و مناسب بیابید که از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.
  • نرخ بازگشت سرمایه: نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در واقع محاسبه سود حاصل از سرمایه‌ گذاری در یک کسب و کار است. نرخ تبدیل بالا به این معنی است که از منابعی که در اختیار دارید درآمد بیشتری کسب می‌کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل باعث می‌شود که بتوانید بدون اینکه مجبور به جذب مخاطبین بیشتری باشید (با منابع و مخاطبینی که در اختیار دارید) پول بیشتری بدست آورید. این همان مفهوم نرخ بازگشت سرمایه است که در راستای بهینه سازی نرخ تبدیل حاصل می‌شود.
  • مقیاس پذیری موثرتر: ممکن است ابعاد مشتریان شما با ابعاد کسب و کار شما از لحاظ گستردگی همخوانی نداشته باشند و به طور موازی رشد نکنند. بهینه سازی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا بدون از دست دادن مشتریان حال حاضر و منابعی که در اختیار دارید بتوانید ابعاد تجارت خود را گسترش دهید.
  • تجربه کاربری بهتر: بهینه سازی نرخ تبدیل باعث می‌شود که کاربران و مخاطبین شما تجربه کاربری بهتری را در محیط وبسایت بدست آورند. این امر باعث می‌شود که آن‌ها احساس کنند به هدف خود نزدیک‌تر هستند و در نهایت زمان بیشتر و موثرتری را در وبسایت شما صرف کنند.
  • افزایش اعتماد: برای اینکه کاربران بتوانند اطلاعات شخصی و اطلاعات مربوط به کارت‌های اعتباری خود را در یک سایت درج کنند، لازم است تا به وبسایت مورد نظر اطمینان کافی داشته باشند. وبسایت شما برگ برنده فروش بالای شماست. پس باید پیش از هرچیز اعتماد کاربران خود را از طریق وبسایت جلب کنید.

روش‌های بهینه سازی نرخ تبدیل

بدون شک تا به اینجا اهمیت بهینه سازی نرخ تبدیل به شما ثابت شده است. در ادامه چند راهکار برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل را به شما معرفی می‌کنیم. هرچند راهکارهای بسیار بیشتری برای این کار وجود دارد که در مطالب دیگری به شکل مفصل به آن‌ها می‌پردازیم.

ایجاد کال تو اکشن و لید فالو در محتوای متنی

ایجاد کلید کال تو اکشن از موثرترین اقدامات جهت بهینه سازی نرخ تبدیل است. Call to action یا به اختصار CTA فرایندی است که شما کاربران را نسبت به انجام عملی ترغیب می‌کنید. کلیدهای کال تو اکشن می‌توانند در قالب لید فلو باشند و کاربران و بازدیدکنندگان را به صفحات جدید هدایت کنند. در نتیجه این عمل، اهداف وبسایت شما نیز عملی می‌شوند.

بهبود لندینگ پیج با استفاده از تست A/B

صفحه ورود یا همان landing page صفحه‌ای از وبسایت شماست که به صورت اختصاصی طراحی و پیاده سازی می‌شود و کاربران بعد از ورود به این صفحه و کلیک بر روی دکمه CTA تبدیلی که تعیین کرده‌اید را عملی می‌کنند. یکی دیگر از روش‌های بهینه سازی نرخ تبدیل، استفاده از تست A/B است. در این تست شما حالات مختلف (معمولا دو حالت) از لندینگ پیج‌های مورد نظر خود را را به صورت آزمایشی در وبسایت قرار می‌دهید و بعد از اندازه گیری نرخ تبدیل، با ارزش‌ترین را انتخاب کنید. برای مثال دو مدل محتوا، صفحه و … را در وبسایت خود به صورت ابتدایی (دمو) قرار می‌دهید و با قرار دادن یک کلید کال تو اکشن متوجه می‌شوید که کدام یک نتیجه بهتر و نرخ تبدیل بالاتری را به همراه داشته اشت. در مطلبی دیگر به شکل گسترده انجام تست A/B را آموزش داده‌ایم. این آزمایش به شما در تصمیم گیری کمک می‌کند و از طرفی باعث می‌شود در ایجاد محتوای مناسب خلاق‌تر باشید.

بهبود UX از طریق تصاویر

طراحی مناسب رابط کاربری و بهینه سازی تجربه کاربری، از مواردی هستند که کاربران را مشتاق به بازدید از وبسایت شما می‌کنند. صفحاتی بی روح و مملو از متن بی‌ارزش، کاربران را فراری می‌دهند. استفاده از تصاویر و همچنین رابط کاربری و بصری زیبا، باعث می‌شود که کاربران در به انجام رساندن تبدیل‌ها در سایت نقش داشته باشند. در نتیجه نرخ تبدیل هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از تصاویر باعث بهبود سئو سایت می‌شود. فراموش نکنید که در هنگام درج تصویر از کلمات کلیدی در توضیحات و کپشن استفاده کنید.

آیا شما نرخ تبدیل خود را بهینه‌سازی کرده‌اید؟ چه راهکارهایی را پیش گرفته‌اید و این راهکارها چه نتیجه‌ای را به دنبال داشته‌اند؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها