٪۴۰ تخفیف تابستانه شروع شد! بزرگترین حراج سال ما

به ما بپیوندید

سئو محلی (Local SEO) چیست؟ چگونه آن را بهینه و استفاده کنیم؟

برخی از سایت‌ها محصولات خود را به صورت فیزیکی و به صورت محلی به فروش می‌رسانند. در چنین شرایطی باید در کنار رعایت نکات کلی، بر بهبود سئو محلی خود تمرکز کنید. نام سئو محلی یا همان Local SEO شاید…

محمد یوسفی

14 آوریل 2021

برخی از سایت‌ها محصولات خود را به صورت فیزیکی و به صورت محلی به فروش می‌رسانند. در چنین شرایطی باید در کنار رعایت نکات کلی، بر بهبود سئو محلی خود تمرکز کنید.

نام سئو محلی یا همان Local SEO شاید برای خیلی از افراد چندان آشنا نباشد. علت آن هم این است که اکثر ما عادت به شنیدن کلمه کلیدی سئو (SEO) در موارد مختلف داریم و تبعاً بسیاری از افراد با مسائل جزئی در امر سئو نظیر سئو محلی آشنا نیستند.

اما قطعا شناخت عمیق‌تر درباره سئو باعث آن خواهد شد که کسب و کارهای مختلف پاسخ‌های بهتری از سرمایه‌گذاری خود روی سایت کسب و کارشان بگیرند و مشتریان هدفمندتری را جذب خود کنند.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی مفهوم سئو محلی (Local SEO) بپردازیم و آن را از جهات مختلف برای شما بازگو کنیم. با استودیو بهتر همراه باشید.

سئو محلی چیست؟

بگذارید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید شما یک سایت معرفی برای فروشگاه خدمات کامپیوتری در محله پاسداران تهران دارید و در فروشگاه خود خدماتی نظیر نصب و راه اندازی سیستم عامل ویندوز یا نصب آنتی ویروس ارائه می‌کنید، قطعا سرمایه‌گذاری برای جذب مشتریان در محدوده پاسداران و یا نهایتا شهر تهران برای کسب و کار شما مناسب‌تر خواهد بود و مشتریان بیشتری را از این طریق جذب می‌شوند. از طرف دیگر پیدا کردن مشتری برای نصب ویندوز از کالیفرنیا به درد خدمات فروشگاه فیزیکی شما نخواهد خورد.

در اینجا مفهومی به نام سئو محلی مطرح می‌شود. در واقع سئو محلی بیشتر برای کسب و کارها و سایت‌هایی تعریف می‌شود که خدماتی محلی و محدود ارائه می‌کنند.

جستجو محلی و صفحه جستجو محلی

حالا که مفهوم سئو محلی را درک کردیم، جستجو محلی و صفحه جستجو محلی قطعا مفهومی پیچیده و سردرگم کننده برایمان نخواهد بود. اما بگذارید جستجو محلی و صفحه جستجو محلی را نیز با یک مثال شروع کنیم تا درک بهتری از آن داشته باشیم.

تصور کنید ما به دنبال پیدا کردن یک تعمیرکار کولر از طریق گوگل برای راه اندازی آن در فصل تابستان باشیم. همچنین در نظر داشته باشید که محل خانه در محدوده میدان آزادی تهران باشد. قطعا زمانی که برای جستجو به گوگل مراجعه کنیم در اکثر موارد کلمه‌ی میدان آزادی یا در محدوده میدان آزادی را در انتهای جستجوی خود خواهیم آورد تا گوگل به جستجوی فرد مورد نظر در میدان آزادی بپردازد. با این کار در واقع ما یک جستجوی محلی برای پیدا کردن تعمیرکار گوگل انجام داده‌ایم.

معمولا صفحه‌ای که گوگل برای ما در جستجوی محلی می‌آورد شامل اطلاعاتی از روی نقشه گوگل نیز خواهد بود که به ما مغازه‌ی تعمیرکار نزدیک منزل را بهتر نشان می‌دهد و اطلاعات بیشتری در جستجوی محلی نصیبمان خواهد کرد. به این صفحه نیز صفحه جستجو محلی می‌گوییم.

حال که مفهوم جستجوی محلی را توضیح دادیم اگر دقت کنید میبینید که اکثر ما در بسیاری از موارد پیش آمده که حتی برای دفعات معدود از آن استفاده کنیم و مکان‌های مختلفی مثل کافه‌های نزدیک، رستوران‌های نزدیک و…. را از طریق آن پیدا کنیم و دسترسی آسان‌تری به کسب و کارهای اطراف خود داشته باشیم.

آشنایی با Google My Business

GMB یا Google My Business سرویسی است که گوگل برای کسب و کارها ارائه می‌کند تا از طریق آن بتوانند اطلاعات مربوط به کسب و کارشان را در گوگل ثبت کنند. پس از اینکه کسب و کار خود را در این سرویس ثبت کردید، در زمان جستجو محلی در باکس‌های اطلاعات یا در زمان جستجو از طریق نقشه گوگل (Google Maps) به نمایش درآید.

کافه‌های تهران در جستجو گوگل

کار کردن با این سرویس بسیار ساده است و در آن اطلاعاتی نظیر ساعت کاری مجموعه، توضیحات کلی، شماره‌های تماس و آدرس دقیق‌تر از شما گرفته می‌شود. البته موارد مختلف دیگری مثل نظرات درباره عملکرد مجموعه‌ی شما و برخی سوالات متداول و … عموما از طریق مشتریان تولید می‌شود.

نکته مهم درباره سرویس Google My Business این است که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها برای ایرانیان دسترسی به آن امکان پذیر نیست و اگر از روش‌های عوض کردن IP استفاده کنید یا از کسی که در خارج از ایران زندگی می‌کند بخواهید اطلاعاتتان را ثبت کند، باز هم در لیست کشورها گزینه‌ای به نام ایران وجود ندارد.

در واقع به نوعی می‌توان گفت تنها راه استفاده از این سرویس ثبت مکان فروشگاه یا مجموعه از طریق گزینه Missed Location در گوگل مپس است که در واقع به عنوان یکی از مکان‌های از قلم افتاده در گوگل ثبت شده و پس از مدتی تقریبا همان کارای سرویس GMB را پیدا می‌کند با این تفاوت که به نظر می‌رسد تمام اطلاعات مربوط به این مجموعه را مشتریان آن ثبت کرده‌اند.

عوامل مهم در سئو محلی

در سئو محلی باید به چند نکته بسیار مهم توجه کنید تا نتایج بهتری را کسب کنید.

اطلاعات خود را علاوه بر گوگل در سایت‌های آگهی ثبت کنید

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، یکی از کارهای مهم که باید در سئو محلی انجام دهید، ثبت کردن کسب و کار در بخش GMB یا به عنوان Missed Location است. اما علاوه بر این، ثبت کردن کسب و کار در سایتهای آگهی یا سایتهای اطلاعات کسب و کار می‌تواند در فرآیند بهبود رتبه شما در نتایج جستجو محلی بسیار مفید باشد. بنابراین علاوه بر گوگل حتما اطلاعات کسب و کار خود را به صورت کامل در برخی از این سایت‌ها ثبت کنید.

نظرات و امتیازات گوگل را مدیریت کنید

دیگر نکته مهم و تاثیر گذار در سئو محلی بحث مدیریت نظرات و امتیازات گوگل در بخش GMB است. همانطور که گفتیم بخش نظرات یا امتیازاتی که هر کاربر ثبت می‌کند عموما توسط مشتریان شما ثبت می‌شود. بنابراین مشتری مداری در گرفتن بازخوردهای مثبت بیشتر و بالاتر رفتن امتیاز تاثیر به سزایی دارد که در نتیجه باعث افزایش رتبه در میان رقبا در جستجو محلی نیز می‌شود.

علاوه بر این می‌توانید از مشتریان خود بخواهید تا در صورتی که از خدمات شما راضی بودند به صفحه شما در گوگل رفته و نظر مثبت و امتیاز خود را ثبت کنند.

لازم به ذکر است مجددا غیر از گوگل نظرات و امتیازاتی که در سایتهای درج آگهی یا سایتهای اطلاعات کسب و کار برای شما ثبت می‌شود نیز اهمیت به سزایی در بهبود رتبه‌ی کسب و کارتان در جستجو محلی دارد.

چک کردن اطلاعات و دسته‌بندی نمایش در گوگل

در بسیاری موارد ممکن است اشتباهاتی رخ دهد که کسب و کار شما در دسته‌بندی مد نظرتان نمایش داده نشود. این اشتباهات در برخی موارد عوامل انسانی دارند و در برخی موارد ممکن است اشتباهات گوگل بر اثر تشابهات اسمی و … باشد.

شما باید حتما صفحه خود در GMB را چک کنید و اطلاعات خود را مورد بررسی قرار دهید و اینکه در چه دسته‌بندی‌هایی کسب و کار شما به نمایش درمی‌آید را بررسی کنید تا به درستی درج شده باشند.

قرار دادن کلمات کلیدی جستجو در عنوان کسب و کار

یکی از بخش‌هایی که گوگل به آن توجه زیادی در نمایش نتایج جستجو دارد، کلمات کلیدی است. اینکه کلمه یا کلمات کلیدی مد نظر شما برای جستجوی کسب و کارتان در عنوان آن هنگام ثبت در GMB یا سایتهای نمایش آگهی و یا سایتهای اطلاعات کسب و کار درج شود نکته بسیار مهمی است که روی نتایج جستجوی کاربران تاثیر به سزایی دارد.

برای مثال اگر شما یک فروشگاه لوازم جانبی موبایل دارید که نام آن فروشگاه آرمان است، تنها ذکر کردن نام فروشگاه آرمان در عنوان Google My Business یا Missed Locations کافی نیست و باید کلمات کلیدی لوازم جانبی و موبایل را نیز به عنوان پیشوند نام فروشگاهتان در نظر بگیرید و مثلا با عنوان “فروشگاه لوازم جانبی موبایل آرمان” در گوگل یا سایتهای آگهی و اطلاعات کسب و کار ثبت کنید.

جمع بندی

به طور کلی همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، سئو محلی برای کسب و کارهایی مناسب است که عمدتا فعالیت فیزیکی و محدود به منطقه یا مناطقی خاص دارند و به دنبال مشتریان نزدیک به خودشان هستند. بنابراین اگر شما کسب و کاری اینچنینی دارید باید تمرکز بسیار بیشتری نسبت به بخش های دیگر سئو روی سئو محلی داشته باشید تا بتوانید بازخورد دلخواهتان را بدست آورید.

البته سئو محلی برای کسب و کارهایی که محدود به منطقه‌ای خاص نیستند هم می‌تواند بسیار مفید باشد و مشتریان نزدیک را به سمت خود بکشاند. اما عمده استفاده از سئو محلی برای کسب و کارهای محدود است.

و حرف آخر آن که دقت داشته باشید هرچه اطلاعات شما در GMB و یا سایتهای آگهی و اطلاعات کسب و کار جامع‌تر و کامل‌تر باشد، تاثیر بهتری روی مخاطبان خواهد داشت.

برای مثال برای یک رستوران قرار دادن چند تصویر از رستوران و غذاهایی که طبخ می‌شود بسیار مناسب است و حتی اگر قیمتهای آن نسبت به رستوران دیگری که عکس در پروفایل خود ندارد بیشتر باشد نیز، مشتریان رغبت بیشتری به این رستوران نسبت به رستوران دیگری که عکس ندارد خواهند داشت.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها