٪۴۰ تخفیف تابستانه شروع شد! بزرگترین حراج سال ما

به ما بپیوندید

سئو داخلی (On-Page SEO) و درونی وب چیست؟

برای نمایش بهتر مطالب خود در صفحه نتایج گوگل، باید قواعد سئو داخلی و خارجی را رعایت کنید. در این مطلب برخی از اصول سئو داخلی را به شما آموزش می‌دهیم. سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟ آیا برای بهینه سازی…

محمد یوسفی

14 آوریل 2021

برای نمایش بهتر مطالب خود در صفحه نتایج گوگل، باید قواعد سئو داخلی و خارجی را رعایت کنید. در این مطلب برخی از اصول سئو داخلی را به شما آموزش می‌دهیم.

سئو داخلی (On-Page SEO) چیست؟ آیا برای بهینه سازی یک سایت فقط رعایت اصول سئو داخلی کافی است؟ سئو داخلی (On-Page SEO) با سئو خارجی (Off-Page SEO) چه تفاوت‌هایی دارد؟

در تعیین استراتژی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مجموعه قوانین و اصولی اجرا می‌شود که در دو دسته اصلی سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارجی (Off-Page SEO) قرار می‌گیرند. سئو داخلی و خارجی، هردو اهمیت بسیار زیادی دارند. اما در عین حال هیچ شباهتی بین آنها وجود ندارد. همچنین قوانین سئو نیز هرروز و با توجه به تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو تغییر می‌کنند. سایت‌هایی که قصد دارند در صفحه اول موتورهای جستجو قرار بگیرند و ترافیک آنها افزایش یابد، لازم است اصول سئو داخلی و خارجی را همزمان اجرا کنند و همواره دانش خود را نیز در این زمینه به‌روز کنند. در ادامه ضمن معرفی سئو داخلی و تفاوت آن با سئو خارجی، به بررسی موارد مهم در سئو داخلی می پردازیم.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که بخش‌های مختلف سایت شما را بهینه‌سازی می‌کند تا بر رتبه و جایگاه آن در موتورهای جستجو تاثیر بگذارد. سئو داخلی که با نام سئو آن پیج (On-Page SEO) یا آن سایت سئو (On-site SEO) نیز شناخته می‌شود، به شما کمک می‌کند که جزئیات سایت خود را برای ایندکس بهتر در موتورهای جستجو بهینه کنید. همچنین کمک می‌کند که درک موتورهای جستجو از محتوا سایت افزایش یابد. درک ساختار محتوا سایت، ارتباط بین صفحات مختلف آن و به روزرسانی مرتب سایت، باعث می‌شود که موتورهای جستجو ارزش و اعتبار بیشتری برای صفحات شما قائل باشند. در ادامه مهم‌ترین فاکتورهای سئو داخلی را به شما معرفی می‌کنیم.

تفاوت سئو داخلی با سئو خارجی (آف پیج)

در مقابل سئو داخلی سایت، سئو خارجی (آف پیج) قرار دارد. سئو خارجی بر روی افزایش اعتبار دامنه از طریق گرفتن لینک از سایت‌های خارجی، تمرکز دارد. در واقع برعکس سئو داخلی، سئو خارجی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در خارج از وبسایت انجام می‌شود تا جایگاه سایت بهبود یابد.

موارد مهم در سئو داخلی

اگر شما صاحب وبسایت شخصی کوچکی هستید یا به تازگی کسب و کار خود را آغاز کرده‌اید، می‌توانید سئو داخلی خود را با رعایت یکسری نکات به راحتی مدیریت کنید. هرچند برای مدیریت یک کسب و کار بزرگ، به استفاده از یک متخصص سئو نیاز خواهید داشت. برای رعایت سئو داخلی لازم است برخی موارد مهم را در نظر بگیرید. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم.

عنوان صفحه

همواره کلمات کلیدی مطلب را در عنوان صفحات مختلف سایت قرار دهید. این کار باعث می‌شود ربات‌های گوگل هدف اصلی محتوا را بهتر تشخیص دهند و در جستجوهای بعدی آن را به کاربران نمایش دهند.

ساختار هدینگ‌ها

هدینگ‌ها (چه از لحاظ ظاهر چه از لحاظ مفهوم) برجسته‌ترین کلمات در محتوا هستند. از این جهت موتورهای جستجو به کلماتی که در داخل هدینگ‌ها قرار داده می‌شود، توجه بیشتری دارند. به همین دلیل تلاش کنید کلمات کلیدی هدف را در ساختار هدینگ‌ها به کار ببرید. بهتر است که از تگ H1 که همان هدینگ ۱ است فقط یک بار در صفحات خود استفاده کنید. همچنین بهتر است از یک ساختار منظم پیروی کنید. یعنی عنوان صفحه را در H1، عناوین داخلی (زیرتیترها) را در H2 و در صورت نیاز، عناوینی که زیرتیترها را تجزیه می‌کنند را در H3 بیاورید.

ساختار لینک‌ها

در صورت امکان، کلمات کلیدی را در ساختار URL های سایت قرار دهید. اما دقت داشته باشید که سعی نکنید به صورت غیر طبیعی این کلمات را در تمام URL ها استفاده کنید. به هیچ وجه URL های قدیمی را بدون ریدایرکت کردن آنها به آدرس جدید، تغییر ندهید. چرا که با نمایش پیغام ۴۰۴، به سئو سایت شما لطمه می‌زنند.

سئو تصاویر

تمام سیستم‌های مدیریت محتوا (از جمله وردپرس) به شما اجازه می‌دهند که بخشی به نام متن جایگزین (alt text) را به تصاویر سایت اضافه کنید. این متن به کاربران کمک می‌کند که محتوا تصویر را تشخیص دهند. این خصوصیت زمانی کاربرد دارد که تصویر شما در مرورگر کاربر بارگذاری نشده است. در این زمان کاربر از روی متن جایگزین تصویر می‌تواند متوجه شود که تصویر درباره چه موضوعی است. گوگل نیز از متن جایگزین در صفحه جستجو تصویر خود استفاده می‌کند. بنابراین سعی کنید که کلمات کلیدی هدف را در متن جایگزین تصاویر نیز قرار دهید.

محتوا با کیفیت

محتوا سایت باید برای کاربران مفید باشد. یعنی زمانی که کاربران در جستجو یک عنوان هستند و به محتوا شما می‌رسند، باید محتوا بتواند به طور کامل و جامع نیاز آنها را برطرف کند یا به سوال آن‌ها پاسخ دهد. برای بالا بردن کیفیت محتوا همواره معیارهای گوگل برای یک محتوا ارزشمند را در نظر بگیرید.

تجربه کاربر (UX)

تجربه کاربری مهم‌ترین نکته‌ای است که در سئو داخلی باید به آن توجه کرد. موارد زیر را برای بهبود تجربه کاربر در نظر بگیرید:

  1. طراحی ریسپانسیو: سایت خود را برای دستگاه‌های موبایل و اندازه‌های مختلف صفحه بهینه کنید.
  2. دکمه‌های اشتراک در شبکه‌های اجتماعی: قرار دادن این دکمه‌ها در سایت بسیار آسان است. اما باعث می‌شود کاربران بتوانند به سادگی محتوا شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
  3. سرعت صفحات: برای بهبود تجربه کاربری سایت لازم است سرعت آن خوب باشد. استفاده از CDN، هاستینگ خوب، تصاویر فشرده سازی شده در سایت باعث می‌شود سرعت سایت تا حد زیادی بهبود یابد.
  4. استفاده از محتواهای چندرسانه‌ای: ارزیابی علایق کاربران و اضافه کردن محتوا چندرسانه‌ای که کاربران را علاقه مند می‌کند، می‌تواند باعث بهبود تجربه کاربری شود.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها