٪۴۰ تخفیف تابستانه شروع شد! بزرگترین حراج سال ما

به ما بپیوندید

آموزش سئو سایت دندانپزشکی و پزشکی

امروزه کسب و کارهای مختلف برای بازاریابی و شناساندن خود به مشتریان، از فضای مجازی کمک می‌گیرند. هر کسب و کاری با ایجاد یک وبسایت به معرفی خدمات خود می‌پردازد. یکی از مهمترین مسائل در بازاریابی و مدیریت سایت این…

محمد یوسفی

24 مارس 2020

امروزه کسب و کارهای مختلف برای بازاریابی و شناساندن خود به مشتریان، از فضای مجازی کمک می‌گیرند. هر کسب و کاری با ایجاد یک وبسایت به معرفی خدمات خود می‌پردازد.

یکی از مهمترین مسائل در بازاریابی و مدیریت سایت این است که سایت خود را بر اساس اصول سئو ایجاد کنید. به عبارت دیگر بهینه‌سازی سایت بسیار مهم است.

در گذشته مردم برای پیدا کردن یک دندانپزشکی خوب در اطراف محل سکونتشان، روزنامه‌ها و مجلات را جستجو می‌کردند. یا اینکه با پرس‌و‌جو از دوست و آشنا یک مطلب دندانپزشکی را انتخاب می‌کردند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی  و افزایش کاربرد‌های اینترنت، مردم برای پیدا کردن یک دندانپزشکی خوب به موتورهای جستجو مانند گوگل مراجعه می‌کنند. آن‌ها با جستجوی عبارات موردنظر خود در گوگل، مناسب‌ترین گزینه‌ را از بین نتایج انتخاب می‌کنند.

در نتیجه قرار گرفتن در ابتدای لیست نتایج گوگل یکی از عوامل تاثیرگذار بر شناخته شدن و دیده شدن سایت دندانپزشکی شما است.

سئو چیست و چطور می‌تواند به یک دندانپزشک کمک کند؟

همانطور که می‌دانید، سئو به معنای بهینه‌سازی موتورهای جستجو است. سئو به سایت شما کمک کند تا در رتبه‌ی بالاتری نسبت به رقبا قرار بگیرید.

بیشترین بازدید را سایت‌هایی دارند که در صفحات اول جستجوی گوگل به کاربران نشان داده می‌شوند. در نتیجه اگر سایت یک دندانپزشک اصول سئو را رعایت نکند، ممکن است نسبت به رقبای خود در رده‌ی پایین‌تری قرار بگیرد یا اینکه اصلا در گوگل دیده نشود. رعایت اصول سئو و قرار گرفتن در ابتدای لیست نتایج جستجوعلاوه بر افزایش تعداد مشتریان، به اعتبار سایت شما نیز کمک می‌کند.

با ایجاد یک سایت کاربرپسند و رسپانسیو می‌توانید به بهینه‌سازی سایت خود کمک کنید. وقتی سایتی جذاب و سریع داشته باشید،‌ کاربر به ماندن در سایت شما و مطالعه بیشتر ترغیب می‌شود. در نتیجه شانس بیشتری نیز برای خرید وجود دارد.

مرحله اول: ایجاد یک سایت دندانپزشکی بر اساس اصول سئو

اولین مرحله، ایجاد یک وبسایت بر اساس اصول سئو است. این کار باعث می‌شود سایت شما در رتبه‌ی بهتری نسبت به رقبا و سایر سایت‌های دندانپزشکی قرار بگیرد. یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد سایت، استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس است.

در ادامه به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید سایت خود را بر اساس اصول سئو بهینه کنید.

استفاده از قالب‌های بهینه‌سازی شده

پیش از هرچیز باید ساختار سایت شما با اصول سئو سازگاری داشته باشد. همواره از قالب‌هایی استفاده کنید که از استانداردهای سئو پیروی می‌کنند.

یک قالب بهینه باید سرعت بالایی داشته باشد. می‌توانید سرعت سایت خود را با ابزارهایی از جمله GTmetrix اندازه‌گیری کنید. همچنین قالب باید از استانداردهای روز کدنویسی پیروی کند. در نتیجه باید قالب را از استودیوهای معتبری تهیه کنید که تجربه و دانش این کار را داشته باشند.

یکی دیگر از موارد مهم طراحی ریسپانسیو است. یک قالب بهینه با تمامی دستگاه‌ها سازگاری دارد. گوگل به سادگی این مسئله را تشخیص می‌دهد و شما را در مقایسه با رقبا در الویت قرار خواهد داد.

همچنین قالب شما باید به کاربران اجازه دهد که مطالب شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. در نتیجه شما می‌توانید مارکتینگ خود را به فضاهای جدید از جمله فیسبوک و توییتر گسترش دهید.

یکی از بهترین انتخاب‌ها قالب پرمیوم پابلیشر است. از مهم‌ترین امکانات پابلیشر می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ۵۸ دمو کاملا متفاوت و بهینه
  • بهترین سرعت در میان قالب‌های وردپرس مشابه
  • نوشته‌شده با آخرین استانداردهای کدنویسی
  • طراحی ریسپانسیو
  • مجهز به پلاگین Better Social Counter برای اشتراک‌گذاری مطالب

نصب پلاگین‌های سئو

وردپرس به تنهایی امکان ایجاد، ویرایش و انتشار محتوا در سایت را به شما می‌دهد. اما پلاگین‌های بسیاری هستند که در سئو سایت و چگونه نوشتن مطالب به شما کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید پلاگین‌های زیر را نصب کنید:

  1. Yoast SEO (بهینه‌سازی سایت و مطالب)
  2. W3 Total Cache (فعال‌کردن کشینگ و افزایش سرعت سایت)
  3. WP SEO Structured Data Schema (برای افزودن Schema به وردپرس)
  4. و غیره…

هر یک از این پلاگین‌ها به شما کمک می‌کند تا سایت خود را بر اساس اصول سئو بهینه‌سازی کنید و رتبه‌ی سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو بالا ببرید.

مرحله دوم: در مورد چیزهایی که می‌دانید مطلب بنویسید

در این مرحله لازم است محتوای سایت خود را تولید کنید. برای این کار می‌توانید تجربیات خود را در قالب مقالات مختلف به مشتریان منتقل کنید. همچنین می‌توانید کپی‌رایترهای حرفه‌ای را استخدام کنید تا به صورت پروژه‌ای یا تمام وقت برای شما مطلب تهیه کنند. سایت شما در واقع معرف خدماتی است که شما به مشتریان خود ارائه می‌دهید.

بهینه‌سازی محتوای سایت

برای سایت دندانپزشکی، می‌توانید سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید را توضیح دهید. یکی از نکاتی که لازم است رعایت شود این است که با استفاده از ابزاری مانند ahrefs کلمات کلیدی پرکاربرد در زمینه‌ی سایت دندانپزشکی را پیدا کنید. به عبارت دیگر، از کلمات کلیدی در متن خود استفاده کنید که بیشترین تعداد سرچ را در بین کاربران دارد.

پس از پیدا کردن کلماتی که سرچ بالا و رقابت کمی دارند، می‌توانید از آن‌ها به عنوان موضوع مطالب خود استفاده کنید.

استفاده از کلمات کلیدی طولانی‌تر (Long-tail) به جای یک کلمه کوتاه نیز بر سئوی سایت شما موثر است. به عنوان مثال، به جای کلمه‌ی کلیدی دندانپزشکی می‌توانید عبارت کلینیک دندانپزشکی کودکان در شهرک غرب را هدف قرار دهید.

با استفاده از کلمات کلیدی طولانی و همچنین با نوشتن جزئیات خدماتی که در کلینیک دندانپزشکی خود ارائه می‌کنید می‌توانید کاربران را به استفاده از این خدمات ترغیب کنید. در نتیجه با بهینه‌سازی محتوای سایت خود می‌توانید شانس بیشتری برای قرار گرفتن در بالای نتایج موتورهای جستجو داشته باشید.

ایجاد لینک‌های داخلی

یکی دیگر از روش‌هایی که بر سئوی سایت شما تاثیر می‌گذارد، استفاده از لینک‌های داخلی است. لینک داخلی به این معنا است که مطلبی از بلاگ را به مطلب دیگری از سایت خودتان لینک دهید. با این کار کاربران به صفحات دیگری از سایت شما فرستاده می‌شوند و مطالب بیشتری را مطالعه می‌کنند. همچنین گوگل با استفاده از این لینک‌ها مطالب سایت شما و ساختار آن‌ها را تشخیص می‌دهد. در نتیجه لینک‌های داخلی اعتبار سایت شما را هم بیشتر می‌کنند.

ایجاد لینک‌های خارجی

لینک‌های خارجی کاربران را از مطلبی در یک سایت به سایت‌های دیگر انتقال می‌دهند. هر چه تعداد سایت‌هایی که به سایت شما لینک خارجی دارند بیشتر باشد، نشان دهنده‌ی آن است که محتوای شما از اعتبار و ارزش بالایی برخوردار است.

تعداد لینک‌های خارجی و اعتبار آن‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورها در رتبه‌بندی گوگل است.

برای افزایش لینک‌های خارجی سعی کنید مطالبی بنویسید که به عنوان مرجع استفاده می‌شوند. همچنین می‌توانید به عنوان نویسنده‌ی مهمان، مطالب خود را در سایت‌های دیگر منتشر کنید و از آن‌ها به سایت خود لینک دهید.

مرحله سوم: از سئو محلی برای جذب مشتری استفاده کنید

در کسب و کارهایی مانند دندانپزشکی، باشگاه تنیس، کارواش و غیره که خدمات فیزیکی ارائه می‌دهند، سئوی محلی اهمیت زیادی دارد. منظور از سئوی محلی این است که مشتریان برای یک سرویس خاص مثلا کامپوزیت دندان، معمولا به دنبال کلینیک دندانپزشکی در شهر و محل خودشان هستند. در نتیجه لازم است سئو محلی سایت خود را تقویت کنید.

استفاده از Google My Business

یکی از روش‌هایی که بر سئوی محلی سایت شما تاثیر می‌گذارد، استفاده از ابزارهای Google My Business است. با استفاده از این ابزارها نام و محل کلینیک خود را روی گوگل مپ مشخص کنید. همچنین با مشخص کردن آدرس و محدوده‌ی کلینیک کاربرانی که در محدوده‌ی شما هستند به کلینیک شما هدایت می‌شوند.

همان مثالی که پیش‌تر گفتیم را در نظر بگیرید. کاربری در مرورگر عبارت «کلینیک دندانپزشکی کودکان در شهرک غرب تهران» را جستجو می‌کند. با استفاده از Google My Business، نام و آدرس کلینیک دندانپزشکی شما درگوگل و نقشه ثبت شده است. در نتیجه اگر کلینیک شما در نزدیکی عبارت موردنظر کاربر باشد، در بالای لیست نتایج نشان داده می‌شود.

برای ثبت شرکت و کسب و کار خود، وارد این سایت شوید. ابتدا نام کسب و کار خود را وارد کنید. وقتی نام شرکت خود را تایپ می‌کنید، گوگل در سیستم خود به دنبال مشابه کسب و کار شما می‌گردد. سپس دسته‌بندی کسب و کار خود را مشخص کنید. در اینجا دندانپزشکی موردنظر است.

در مرحله‌ی بعد لازم است آدرس شرکت خود را وارد کنید. در آخر لوکیشن دقیق خود را بر روی نقشه مشخص کنید.

کاربران را به نظر دادن تشویق کنید

کاربران را تشویق کنید تا به کسب و کار شما در گوگل امتیاز دهند. هرچه امتیاز یک کسب و کار بیشتر باشد و افراد بیشتری درباره آن صحبت کرده باشند، اعتبار آن نیز در دید گوگل و کاربران بالاتر می‌رود.

یکی دیگر از نکاتی که باید رعایت کنید این است که با استفاده از Google My Business، به نظرات مثبت و منفی مشتریان خود پاسخ دهید. وقتی به نظرات کاربران خود پاسخ می‌دهید، گوگل تعامل شما با مشتری را به عنوان یک عملکرد مثبت در نظر می‌گیرد.

برای پاسخ به نظرات کاربران می‌توانید یک نیروی پشتیبانی اختصاصی برای این کار در نظر بگیرید یا اینکه با استفاده از Google Alert از آن‌ها مطلع شوید و در بازه‌های مشخص به نظرات پاسخ دهید. در فضای مجازی اگر در مورد برند  و کسب و کار شما نظر و بحثی نوشته شود، با استفاده از Google Alert می‌توانید از آن‌ها باخبر شوید.

وقتی کاربران بتوانند در مورد خدمات و سرویس‌های شما نظرات منفی و مثبت خود را ثبت کنند و شما نیز به این نظرات پاسخ دهید، نوعی اعتماد بین مشتری و کسب و کار شما به وجود می‌آید. به طوری که ممکن است یک مشتری ناراضی پس از پاسخ و پیگیری‌های شما به دوباره از شما خدمات بگیرد و به یک مشتری دائمی تبدیل شود.

اضافه کردن Schema با استفاده از پلاگین

با اضافه کردن Schema به کد سایت خود، اطلاعات و توضیحات بیشتری از کسب و کار خود را در اختیار گوگل قرار می‌دهید. پلاگین Five Star Business Profile به شما برای افزودن Schema به سایت کمک می‌کند. با استفاده ازاین پلاگین اطلاعات تماس کلینیک دندانپزشکی خود مانند آدرس، شماره تلفن، ایمیل، ساعت کاری و غیره را بهینه و بر اساس اصول سئو به سایت اضافه می‌کنید.

این پلاگین موقعیت مکانی واقعی کلینیک شما را روی گوگل مپ مشخص می‌کند. همچنین در صورتیکه بیش از یک شعبه‌ی فیزیکی داشته باشید، موقعیت مکانی هر کدام را جداگانه روی نقشه علامت‌گذاری می‌کند.

موتورهای جستجو با استفاده از این Schema اطلاعات سایت شما را به صورت لیست در نتایج جستجو نشان می‌دهند.

مرحله‌ چهارم: مارکتینگ دندانپزشکی از طریق شبکه‌های اجتماعی

امروزه صاحبان کسب و کارهای مختلف از شبکه‌های اجتماعی متعددی برای تبلیغات و ارتباط با مشتریان خود استفاده می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تاثیر زیادی بر دیده شدن و شناخته شدن برند شما دارند.

پلتفرم‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و غیره به شما این امکان را می‌دهد تا تصاویر و اطلاعات کلینیک دندانپزشکی خود را به اشتراک بگذارید. همچنین خدمات گوناگونی که به مشتریان ارائه می‌دهید را در سایت خود با عنوان خدمات و سرویس‌ها قرار دهید و از طریق شبکه‌های مجازی به آن‌ها لینک بزنید.

با این کار علاوه بر تبلیغ و معرفی سرویس‌ها و خدمات خود، کاربران را به سایت خود هدایت می‌کنید و ممکن است آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید.

با حضور فعال در فضای مجازی و تعامل با مشتریان خود، می‌توانید انتقادات و پیشنهادات آن‌ها را بشنوید و آن‌ها را به مراجعه مجدد ترغیب کنید. امروزه مردم بیشتری در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و این فعالیت به شما در بیشتر شناخته شدن کمک می‌کند.

مرحله پنجم: استفاده از آنالیتیکس و سرچ کنسول برای بررسی نتایج

آخرین مرحله بهینه‌‌سازی سایت دندانپزشکی شما، بررسی نتایج به‌ دست آمده از محتوای سایت است. با بررسی نتایج می‌توانید نقاط ضعف و قوت کسب و کار خود را شناسایی کنید و برای بهبود آن تلاش کنید.

با استفاده از گوگل آنالیتیکس می‌توانید اطلاعات کاملی از بازدیدکننده‌های سایت خود به دست آورید. از جمله مدت زمانی که در سایت مانده‌اند، مسیری که طی کردند و صفحاتی که باعث شده آن‌ها از سایت خارج شوند. گوگل آنالیتیکس همچنین به شما کمک می‌کند Bounce Rate صفحات خود را محاسبه کنید.

منظور از Bounce Rate درصدی از بازدیدکنندگان است که پس از مشاهده‌ی یک صفحه از سایت شما، بدون آنکه روی صفحات دیگر کلیک کنند، سایت شما را ترک می‌کنند. این آمار به شما کمک می‌کند نقاط ضعف صفحات خود را بشناسید و به دنبال راه حلی برای بهبود آن‌ها باشید.

همچنین ترافیکی که از گوگل به وبسایت شما وارد می‌شود با استفاده از گوگل آنالیتیکس قابل مشاهده است. به طور کلی گوگل آنالیتیکس به بررسی صفحات سایت شما و ترافیک ورودی هر صفحه می‌پردازد.

Google Search Console یکی دیگر از ابزارهایی که با استفاده از آن می‌توانید نتایج حاصل از سایت خود را بررسی کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید ظاهر سایت خود را در نتایج جستجو مشاهده کنید.

این ابزار آمار دقیقی از ترافیک سایت در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید ببینید هر کلمه کلیدی چند بار مشاهده شده و چه تعداد از کاربران روی آن کلیک کرده‌اند.

همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانید سایت‌هایی که به هرکدام از صفحات شما لینک شده‌اند را شناسایی کنید. این کار به شما کمک می‌کند محتوایی که تعداد بک‌لینک‌های بیشتری دارد را شناسایی کنید و برای ارتقای آن و همچنین تولید محتوای مشابه با آن تلاش کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی که برای ایجاد سایت دندانپزشکی با رعایت اصول سئو لازم است را بیان کنیم. امروزه با گسترش اینترنت و محبوبیت آن در بین مردم، تقریبا بیشتر کارهای روزمره با استفاده از اینترنت و دستگاه‌‌های هوشمند مانند موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و غیره انجام می‌شود. دندانپزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست و مردم برای شناسایی و رزرو یک دندانپزشکی خوب در اطراف خود ممکن است از جستجوی گوگل یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

در دنیای رقابتی امروز، کسب رتبه‌ی بالاتر در نتایج موتورهای جستجو تاثیر مستقیمی بر دیده شدن و افزایش مشتریان آن کسب و کار دارد. کاربران معمولا وقتی در مورد چیزی در گوگل جستجو می‌کنند، سایت‌هایی که در صفحه‌ی اول به آن‌ها نشان داده می‌شود را باز می‌کنند و بیشتر اوقات به درخواستشان پاسخ داده می‌شود.

در نتیجه اگر قصد دارید برای کلینیک دندانپزشکی خود یک سایت ایجاد کنید، لازم است اصول سئو را رعایت کنید تا به موفقیت بیشتری برسید.

مطالب مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها